info MK

Maggy voltooide in 1968 haar studie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en woonde en werkte daarna gedurende meer dan 25 jaar in een aantal Afrikaanse landen, het Caribisch gebied en Griekenland. Sinds 2013 woont en werkt Maggy weer in Purmerend.

De inspiratie voor haar schilderijen, pastels en tekeningen vindt Maggy vaak in de organische vormen, patronen en structuren van de natuur. Middels het experimenteren met composities, kleuren en vormen weet ze een fascinerende wereld op canvas en papier te creëren.

Maggy Kukler heeft haar schilderijen, tekeningen en objecten tentoongesteld op een aanzienlijk aantal exposities in diverse landen. In mei 2016 exposeerde Maggy haar werk ook al in deze kerk.

Quilts Overzichtstentoonstelling

Deze principes van haar schilderwerk zijn ook de leidraad voor het ontwerpen en vervaardigen van haar quilts, die zijn oorsprong vond in 1972 toen zij in Botswana in een zeer afgelegen gebied een naaiproject voor vrouwen begon om deze vrouwen de kans op een eigen inkomen te bieden.

Dit begon met een donatie van een paar zakken met lapjes van de Mennonieten, die de aanleiding waren om quilts te gaan maken. Quilts zijn immers lappendekens gemaakt van stukjes reststof (“patchwork” genaamd).

Na dit eerste en zeer succesvolle project (het bestaat nog steeds 50 jaar later en is uitgegroeid tot een bron van werkgelegenheid) volgden er nog twee projecten in respectievelijk Kenia en Namibië waar het quilt maken ook een lucratieve bezigheid bleek te zijn naast het maken van kleding, schooluniformen en producten voor de toeristenmarkt.

De tentoonstelling in de prachtige kerk is te bezichtigen van 11 mei tot en met 2 juni. De openingstijden zijn vrijdag tot en met zondag van 12.00 tot 17.00 uur en de toegang is vrij.