info Kunstmaand
‘Edam komt naar Oosthuizen’
Geboorte, leven, dood.
Waar vorig jaar een deel van de collectie Spaander centraal stond, is dat nu het immense werk ‘Geboorte, Leven, Dood’ van de Edamse schilder Aart Roos (1919-2009). Het werk beslaat maar liefst 27m2, bestaat uit dertien houten panelen van 13 bij 2.13 die in de rondte van het koor zijn verbonden. Het schilderij, gemaakt in 1964 voor het voormalig Museum Fodor, wordt gezien als Roos’ meesterwerk en zet op expressionistische wijze het menselijk bestaan neer. Het is een unieke kans om dit monumentale werk tijdens de Kunstmaand te zien. Het is eigendom van het Edams Museum dat het als schenking ontving van de Stichting Aart Roos. Na 55 jaar in de opslag gingen de kisten open en werd het monumentale werk voor de tweede keer, in 2019 dus, tentoongesteld. Wie het toen in Edam gemist heeft, krijgt nu tijdens de Kunstmaand opnieuw een kans.
De zachtheid van marmer.
Roos zette zijn rauwe werkelijkheid op doek, Doris Pappenheim slaagt er juist in om ‘zachte’ beelden uit hard materiaal te scheppen.
De in Edam woonachtige beeldhouwster begon pas na haar vijftigste met beeldhouwen.
Sindsdien werkt ze enkele maanden van het jaar in het Italiaanse Pietrasanta, niet ver van de marmergroeven van Carrara. Zo heeft zij zich ontwikkeld tot een professioneel beeldhouwster en worden haar beelden wereldwijd tentoongesteld en verkocht.
Voor Doris is het een uitdaging en avontuur om uit hard marmer, zachte, vrouwelijke vormen te creëren. Zacht, zoals de huid of de plooien in een kledingstuk.
‘Beelden zijn om aan te raken’, zegt Doris.
Het maken van een marmeren beeld kost veel tijd en inspanning. Door het gebruik van een elektrische zaag en van een pneumatische hamer wordt het maken van een beeld enigszins verkort, maar de geheel handmatige afwerking is zeer tijdrovend en geeft het marmer de zachtheid en perfectie, waar zij naar streeft.
Eerst wordt de vorm bewerkt met een smerillo (zacht soort steen, te vergelijken met puimsteen). Hierna wordt het beeld geschuurd van grof naar fijn, waarna soms nog een waslaag wordt aangebracht.
De keuze van het marmer is mede bepalend voor het eindresultaat. Zo werkt Doris graag met marmer dat geaderd is of met gekleurde marmersoorten, zoals Giallo di Siena (allerlei geel tinten) en Rosa Portugallo (roze tinten).
De werken van Roos en Pappenheim contrasteren prachtig en maken het daarom spannend om ze samen te zien. Laat u verrassen door deze bijzondere tentoonstelling. U bent van harte welkom!