EXPOSITIE MAARTEN DEKKER, ROY RUITERS EN DANIEL BENDE    -    GROTE KERK OOSTHUIZEN   -   4 T/M 25 JUNI 2017
                                                              








MAARTEN DEKKER

Al vroeg in zijn leven kwam Maarten in aanraking met Science Fiction, Fantasy en Horror en werden H.R. Giger, M.C. Escher en A. Mucha grote inspiratiebronnen en redenen een grafische opleiding te gaan volgen. Tijdens het bestuderen van deze mensen raakte hij vooral geboeid door het surrealistische karakter van hun werken. Geinspireerd hierdoor is hij met beeldhouwen gaan werken volgens een methode van toeval en onvermijdelijkheden. De schijnbare beperking van werken in steen vormen voor hem een uitdaging. Het stelt hem juist in staat de letterlijkheid los te laten. De direkte en kwetsbare werkwijze waarbij veranderingen achteraf vrijwel uitgesloten zijn, dwingen hem tot een helder beeldend uitgangspunt. De spanning tussen de diverse structuren in sommige van zijn beelden bepaalt de uitstraling van zijn visuele en soms spookachtige werkelijkheid.






ROY RUITERS

Nadat ik in 2014 afstudeerde aan de kunstacademie in Utrecht heb ik mijn kwasten niet meer aangeraakt en heb ik mij alleen nog bezig gehouden met het maken van digitale schilderijen. In mijn werk probeer ik een evenwicht te vinden tussen de natuur en de mens. Een evenwicht die op dit moment ver te zoeken is. De mens is de natuur aan alle kanten aan het verwoesten. Momenteel is er een massasterfte van verschillende soorten aan de gang. Een massasterfte die te vergelijken is met de massasterfte tijdens het dino tijdperk. Toen was een meteoriet de veroorzaker van de massale uitstervingsgolf. Nu zijn wij, de mens, het. We consumeren te veel en we zijn met veel te veel mensen op deze aarde. Wanneer een ander soort dier deze impact op de aarde zou hebben, zouden we, als mens zijnde, allang in actie gekomen zijn. Nu we het zelf zijn, is dat een stuk lastiger. In mijn schilderijen komen steeds minder dieren voor. Is dit de kant die op willen gaan?







DANIEL BENDE

DaniŽl, geboren 1969 in Amsterdam is sinds de jaren Ď90 actief als keramist. Hij heeft o.a. een opleiding gevolgd op de SBB te Gouda, waar hij les heeft gehad van Christine Jetten, Lucky Lambo en Mathieu van der Giesen in het ambachtelijk vervaardigen van keramiek. Hij maakt handgedraaide figuratieve mens- en dierfiguren (vooral vogels) op de (pottenbakkers-)draaischijf. De vormen verwijzen naar traditioneel (gebruiks-)keramiek. De steengoed sculpturen worden afgewerkt met behulp van oxiden en zelf ontwikkelde glazuren en slibs, De beelden zijn gestookt (in oxidatie of reductie, al naar gelang het gewenste effect) op 1240 0C (cone 7 ŗ 8).

Inspiratie
Iedere cultuur op aarde heeft een lange keramische traditie. Ook functionele vormen zijn vanaf het begin gedecoreerd en gevormd om alle zintuigen te beroeren. Wat bezielt de mensheid om sinds haar schepping esthetische objecten te maken in klei? Deze vraag beantwoorden kan ik niet, maar begrijpen wel; ik heb dezelfde drang. Ik ben daarom een keramist
.
Het slijk der aarde
Klei is een bescheiden grondstof met de potentie ideeŽn en emoties vast te leggen. Klei geeft de mogelijkheid diepgewortelde verlangens te bevredigen. Maar dat is niet het enige dat klei te bieden heeft, het is ouder dan de goden en schenkt verbondenheid met het ontstaan van de mensheid. In een maatschappij die steeds verder staat van haar wortels, geeft klei mij een plek waar ik met beide benen op de (klei)≠grond kan staan. In de (westerse) wereld waar technologie steeds verder voortschrijdt en mensen steeds meer vervreemden van zichzelf en hun omgeving geeft handgevormd keramiek de menselijke schaal terug
TERUG naar PROGRAMMA